loading...
هواشناسی به روز شهرستان ممسنی
اسحاق طاهرزاده بازدید : 119 دوشنبه 25 خرداد 1394 نظرات (0)

 

 ريزگرد پدیده‌ای است که از ترکیب ذرات ریز گرد و غبار با آلاينده‌هاي شهري به وجود می‌آید و این ترکیب براي بيماران تنفسي بسيار مضر است. اما این پدیده که به تازگی در کشورمان شایع شده است داستان دیگری دارد.در ایران منشاء اصلی این پدیده کویرها و باتلاق‌های در حال خشک‌شدن عراق است. درگذشته سه كشور ايران، عراق و عربستان به‌صورت مشترك هزينه‌هاي مالچ‌پاشي اين اراضي را تأمين و تمام اراضي در فصل خاصي از سال مالچ‌پاشي مي‌شد. مالچ ماده چسبنده گرفته شده از مواد نفتي است كه براي تثبت شن‌هاي روان در اراضي بياباني استفاده می‌شود. به‌علت بروز برخي مشكلات و تغيير رويه دولت‌ها در اين ارتباط، اين اقدام درسالهاي اخير صورت نگرفت و پديده ريزگرد به‌صورت گسترده بخش‌هايي از كشور را مورد هجوم قرار داد.

 مسیرهای ورود گرد و غبار به ایران

اسحاق طاهرزاده بازدید : 227 دوشنبه 25 خرداد 1394 نظرات (0)
حتما برای شما هم پیش آمده که به آسمان خیره شوید و به ابرها دقت کنید و گاهی با منظره جالب یا ترسناکی از نحوه قرارگیری ابرها مواجه شوید. اما گاهی اوقات شکل ابرها منحصر بفرد است. ابرهای آرامش‌بخش، ترسناک یا ابرهایی که به شکل صورت یک انسان در می‌آیند. در ادامه برخی از ابرها را که به صورت طبیعی یا در اثر طوفان شکل گرفته‌اند، با هم می‌بینیم.
این تصاویر کاملا واقعی می باشند....
 

 

اسحاق طاهرزاده بازدید : 211 چهارشنبه 13 خرداد 1394 نظرات (0)

« شگفتی های موسمی » در رابطه با پدیده طبیعی به نام Monsoon  می باشد ، این پدیده به بادهای فصلی الحاق می شود که در منطقه جنوب شرقی آسیا در ماه های می و سپتامبر باعث بارش های زیادی در آن مناطق می شود ، که به آن Wet Monsoon می گویند . نوع دیگری از این بادها نیز وجود دارد که در میانه ماه های اکتبر و آپریل از شمال غرب شروع به وزش می کند و باعث ایجاد خشکی در ان مناطق می شود ، که به آن Dry monsoon می گویند. بزرگترین Monsoon  سیستم دنیا شامل غرب افریقا و قسمت آسیایی استرالیا می شود . میزان و قدرت بادهای موسمی در مناطق و کشورهای مختلف کاملا متفاوت است ، در بعضی مناطق باعث بارش مقدار کمی باران و یا بوجود آمدن میزان کمی خشکسالی می شود و در بعضی مناطق کویر های بزرگ را به مناطق سرسبز تبدیل می کند، بادهای موسمی هندوستان بخش بزرگی از کویرهای آن کشور را به مناطق سر سبز تبدیل کرد . در این مجموعه مستند شما با عجایب و شگفتی های باد های موسمی در نقاط مختلف دنیا آشنا می شوید .

اسحاق طاهرزاده بازدید : 144 سه شنبه 12 خرداد 1394 نظرات (0)

 آنچه که ما به عنوان ابر می‌شناسیم در واقع تجمع ذرات بخار آب موجود در جو به دور هسته‌های تراکم و سرد شدن آنهاست. از آنجا که با مشاهده نوع و نحوه تغییرات ابرها می‌توان اطلاعات قابل ملاحظه‌ای درباره وضعیت جو بدست آورد، مطالعه و بررسی ابرها دارای اهمیت ویژه‌ای است. عامل اصلی تشکیل ابر صعود هوای گرم و مرطوب به سطح فوقانی جو و سرد شدن آن است و در صعود به ارتفاعات بالاتر جو تحت تأثیر فشار کم آن سطوح قرار گرفته و همگام با انبساط سرد می‌شود.

 


اطلاعات کاربری
پیشبینی سه روزه هوای نورآباد